Президентът Росен Плевнелиев представи структурата, състава и приоритетите на служебното правителство
Росен Плевнелиев, президент на Република България:
Добър ден и добре дошли на всички!
Скъпи сънародници,
Предстои да заработи четвъртото служебно правителство от началото на демократичния преход. Това е второто служебно правителство, което назначавам през последните две години, което, за съжаление, е ясен знак за политическа нестабилност, която трябва заедно да преодолеем. Този факт по естествен начин предопределя и основните задачи на това правителство. Всички те могат да се обединят около стремежа да се внесе необходимото спокойствие в обществото, да се даде възможност на механизмите на парламентарната демокрация да заработят, освободени от напрежение и натиск.
Партиите, в рамките на 42-то Народно събрание не успяха да формират устойчиво мнозинство, което да подкрепи работещо правителство, и възложените от мен мандати не бяха реализирани. Във време на изострена криза на доверието президентската институция изигра своята роля в търсене на диалога и национално отговорните решения. Проведени бяха редица консултации във всички възможни формати, с което показах ясно своя стремеж да работя за обединение около важните за страната въпроси, за надпартиен подход и последователна политика.
В демократичните държави единственият легитимен инструмент за преодоляване на политическите кризи са изборите. Вече обявих, че предсрочните парламентарни избори ще се проведат на 5 октомври. Следвайки конституционната процедура, ще издам указ, с който от утре официално разпускам 42-то Народно събрание и назначавам служебен кабинет, който да подготви предстоящите парламентарни избори и да поеме управлението на страната в една трудна и непредсказуема ситуация.
Служебното правителство е формирано и при работата си ще спазва стриктно принципите на експертност, надпартийност и последователно надграждане по националните приоритети. Не трябва да забравяме, че освен необходимост, служебното правителство е и възможност за България. Възможност да се предприемат значими стъпки, да се реализират важни държавни приоритети. Такива са: подписването на Споразумението за партньорство с Европейската комисия за периода 2014-2020 г.; стартирането на процедурата за влизане в единния банков надзорен механизъм на Европейския съюз като първа стъпка за влизане в Европейския банков съюз, както и Програмата „България в НАТО 2020“, които служебното правителство има амбицията да извърши. Тези решения ще имат дългосрочно положително въздействие върху развитието на родината. Бездействието по време на криза е опасно и недопустимо. Нещо повече, ако подготовката на важни решения за страната бъде започната по надпартиен и експертен начин, това действие ще намери обществена подкрепа и ще осигури на всяко следващо правителство необходимото публично доверие.
Нееднократно съм заявявал, че безпринципното противопоставяне не ни носи нищо добро и по тази причина не очаквайте такъв подход от служебното правителство. От друга страна, ние се намираме в среда на рекордно ниско обществено доверие към институциите, а доверие се печели с публичност. Служебното правителство няма да действа реваншистки, но ще каже истината и няма да скрие от българските граждани състоянието, в което се намира държавата днес. Служебното правителство ще покаже, че управлението на държавата може да бъде отворено към гражданското общество, а идеите, които народът генерира, могат да бъдат част от управленската програма.
За мен истинският герой от миналата година е българското гражданско общество. То показа, че далеч е надраснало нивото на политическата класа и е развило безпогрешна чувствителност към всичко нечестно и задкулисно. Гражданското общество в България е истинският гарант за европейското демократично развитие на страната и аз ще продължа да го подкрепям по всеки възможен начин. С назначенията в служебното правителство искам да покажа своя респект към конституционния ред, върховенството на закона и към демократичното и проевропейско гражданско общество в България.
За мен е чест да номинирам проф. Близнашки за министър-председател на Република България. Той е виден конституционалист, доказан демократ и европеец, човек с активна гражданска позиция.
Такива са и вицепремиерите: Екатерина Захариева – вицепремиер по икономическите политики; проф. Христосков – вицепремиер по социални политики; Христо Иванов – вицепремиер по правосъдие, вътрешен ред и сигурност; Илиана Цанова – вицепремиер по управление на средствата от Европейския съюз. Всеки един от тях има безупречна репутация на доказан професионалист, постигнал с труд и лични качества своя успех. В структурата на това служебно правителство министърът на правосъдието ще бъде вицепремиер. С това искам да дам ясен знак, че върховенството на закона е в основата на демократичната и правова държава, включително и над нейните силови структури.
Служебното правителство ще осъществи прехода към 43-то Народно събрание в един труден за нацията период. То трябва да търси доверието на гражданите и на евроатлантическите партньори. Служебното правителство ще работи открито, като още в първия работен ден приоритетите и задачите му ще бъдат публично оповестени. Те ще включат мерки за организиране и провеждане на изборите, икономически мерки, мерки за социална и здравна закрила, образование, култура и спорт; политики в подкрепа на върховенството на закона, вътрешния ред, сигурност и отбрана; политики за европейски диалог и коректно управление на средствата от Европейския съюз, както и мерки за прозрачно управление и взаимодействие с гражданското общество.
Ще бъде изготвен пълен анализ на изпълнението на бюджета за 2014 г. към 31 юли и прогноза за края на годината. Ще извадим истината за финансите в държавата, за дефицита, за фискалния резерв, за дълга, за несъбраните приходи, за раздутите разходи, за неплатените сметки към строители, общини, болници и други, за финансово необезпечените обществени поръчки и договори.
Инициираната от отиващото си правителство програма за регионите ще бъде ревизирана проект по проект, а икономисаните пари ще бъдат пренасочени в подкрепа на бедстващите граждани през Комисията по бедствия и аварии, както и за изплащане на дължими суми по европрограмите, което безспорно е най-смислената инвестиция, защото за всеки 1 лев от бюджета Брюксел добавя още 4 лв. безплатно.
Ще работим за размразяване на двете спрени оперативни програми „Околна среда“ и „Регионално развитие“. За това обаче трябват време и пари за финансови корекции, за разплащане и ускоряване на строителството.
Служебното правителство обаче ще наследи точно обратното – неразплатени огромни суми и демотивирани строители, общини и други бенефициенти точно в разгара на строителния сезон и точно в месеците, в които трябва да направим последен решителен опит за реализиране на европейските милиарди.
За съжаление, 42-то Народно събрание остана глухо в своите последни дни за необходимата ревизия на бюджета, която да даде възможност да се минимизират загубите от еврофондове, като се ускори тяхното усвояване, да се подкрепят общините, строителите и бенефициентите, да се предвиди буфер във финансовата система с оглед сериозния проблем, който имаме в четвъртата по големина банка в страната.
Отговорността ще се носи не от служебното правителство, а от тези, които по технически съображения и въоръжени с партийна пропаганда и опорни точки пропуснаха опорните точки на народа. Никакви тактически интереси не стоят над финансовата стабилност, над европейската ориентация, над европейската солидарност и над публичния интерес.
Бюджет-2014 бе сбъркан още в самото начало. Например с планираните 2 млрд. приходи в повече спрямо 2013 г., които обаче никой не събра и няма как да събере в пълен обем. Актуализацията на бюджета следваше да поправи грешките при неговото съставяне и да осигури глътка въздух за служебното правителство в непредвидима среда. Това не се случи. Съзнателният отказ от поправяне на грешките в бюджета за 2014 г., извършен от 42-то Народно събрание, означава по-малко сигурност в държавата в този преходен период.
Въпреки постигнатото съгласие за достигане на ново, по-високо ниво на стабилност, бе направено точно обратното, като не бе гласуван елементарен текст, вече гласуван веднъж от 37-то Народно събрание в подкрепа на служебното правителство на Стефан Софиянски, който дава възможност да се реагира в случай на криза. Това, което 37-то Народно събрание държавнически направи, 42-то Народно събрание отказа да направи от теснопартийни интереси.
За празен чек бе обявена възможността на служебното правителство, при нужда и в режим на последваща ратификация, да сключва договори с международни финансови институции в подкрепа на финансовата стабилност и за социална защита. Същите политици, които по време на вече двумесечните порои и наводнения в страната обясняват как трябва всеки да застрахова имуществото си, отказаха да застраховат държавата с един текст, който не струва и лев, освен малко работа в парламента. Ревизията на бюджета недалновидно бе отказана, но ревизия на бюджета ще има, като служебното правителство ще я изготви и внесе в първите дни на 43-то Народно събрание.
В тази напрегната ситуация е необходимо да се върнем по пътя на диалога с европейските институции и евроатлантическите партньори. Служебното правителство на проф. Близнашки ще финализира и подпише Споразумението за партньорство с Европейската комисия за периода 2014-2020 г. Служебното правителство още на първото си заседание ще излъчи достоен еврокомисар, който се ползва с широка обществена подкрепа не само в България и Европа, но и по света. Българският кандидат за европейски комисар е Кристалина Георгиева. Ще използваме всички възможности на българската външна политика в подкрепа на нейната кандидатура за висок пост в Европейската комисия.
Макар че българската банкова система е стабилна и се ползва с висока ликвидност, събитията през изминалите няколко месеца ни показаха, че е необходимо да се присъединим към единния банков надзорен механизъм на Европейския съюз като първа стъпка за присъединяване на България към Европейския банков съюз. Служебното правителство ще стартира процедурата за това.
Освен незабавните стабилизиращи действия, служебното правителство ще продължи действията за подготовка на ключови реформи например в енергетиката, правосъдието, електронното управление и др. Служебният кабинет ще подготви необходимите документи и анализи, които ще позволят на следващото редовно правителство и на парламента да ускорят тези реформи. Служебното правителство ще инициира създаването на енергиен борд с участието на международни партньори и ще върне интегрирания подход в енергетиката, т.е. всички на масата за решаване на проблемите в този проблемен сектор, а не сделки с богоизбрани и то под масата.
Ситуацията в българската енергетика е критична. Необходима е правилна диагноза и нов подход за нейното стабилизиране. За големи енергийни проекти трябва да се търси широк политически и обществен консенсус. За целта е необходимо работещо Народно събрание. Ние сме за всяка тръба, която може да мине през България и да донесе търсената диверсификация на енергийните източници и маршрути. Ние сме за „Южен поток“, но по европейските правила. Проектът ще остане замразен, докато Европейската комисия даде зелена светлина за неговата реализация.
Работата по актуализацията на Стратегията за съдебна реформа ще продължи, за да бъдат създадени реални предпоставки за постигане на ефективна съдебна система, работеща в интерес на гражданите.
Служебното правителство ще финализира работата по Стратегията за интелигентна специализация и проект за Стратегия за висше образование и продължаване на подготовката за стартиране на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Ще продължат усилията за ускорено изграждане на работещо електронно правителство. Това е един от сигурните механизми за подобряване на бизнес средата, за намаляване на корупцията, за повишаване на ефективността на държавните институции. Ще бъде изготвен проект на закон за въвеждане на електронното управление в Република България.
Основната цел на всяко служебно правителство е организирането на честни и свободни избори. Към Министерски съвет ще заработи отново Граждански борд за свободни и честни избори, който ще осигури обществено наблюдение на изборния процес.
Уважаеми дами и господа,
Дефицитите в доверието и дефицитите в икономиката са двете страни на една и съща монета, а именно липсата на стабилност, диалог и прозрачност в управлението. Служебното правителство не би могло да разреши всички тези проблеми в своя ограничен по време и правомощия мандат. Въпреки това, то може да направи важни стъпки в тази посока, върху които следващото правителство да надгражда. Именно такава приемственост е и ключът към връщането на доверието в политиката и стабилизиране на държавата.
Криза идва от гръцката дума за избор и решение, за повратна точка. Служебното правителство ще работи за това настоящата ситуация да е именно тази повратна точка за повече стабилност, за повече прозрачност и диалог, за повече реформи.
Предстоят избори. Политиците ще водят предизборни битки и ще се борят за победа, но нека напомня, че най-важна е победата на обикновения човек. Нека той бъде чут и подкрепен. За това ще работи и служебното правителство.
Успех и на добър час!
Позволете ми, уважаеми дами и господа, да представя състава на служебното правителство на Република България.
Министър-председател на служебното правителство е проф. Георги Близнашки. Признат конституционалист, със значителен принос за българската правна наука. Професор по Конституционно право на Република България с повече от 70 научни трудове на конституционно-правна тематика. Проф. Близнашки е изключително известен със своята богата академична дейност, преподава дисциплини в бакалавърски и магистърски програми в редица български университети. Има активно участие в най-ранните постижения на българската демокрация след 1989 г. - като експерт участва в работата на Националната кръгла маса. Бил е народен представител в 36-ото и 39-ото Народно събрание, наблюдател, а по-късно и депутат в Европейския парламент. През тази година оглави Инициативния комитет за произвеждане на референдум за изборна реформа. Широкоскроен, човек на върховенството на закона, истински европеец, пожелавам му успех!
Екатерина Захариева е вицепремиер по икономическа политика, служебен министър на регионалното развитие и служебен министър на инвестиционното проектиране. Г-жа Захариева беше вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството в предишното служебно правителство, а преди това беше заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството. Юрист, всеотдаен експерт, с изключително богат организационен опит, който успешно приложи и в президентската институция.
Вицепремиер с ресор социална политика и министър на труда и социалната политика ще бъде проф. Йордан Христосков. Като безспорен професионалист в областта на пенсионното осигуряване и пазара на труда, той оглавяваше Националния осигурителен институт от 2000 до 2009 година. Има опит като министър в служебния кабинет на Ренета Инджова, и съм убеден, че отново ще докаже своята изключителна експертиза и посветеност и в настоящото правителство.
Христо Иванов ще бъде вицепремиер с ресори правосъдие, вътрешен ред и сигурност и министър на правосъдието. Той е адвокат, а зад гърба си има сериозен опит по различни международни проекти, свързани с оценка на законодателството и утвърждаване върховенството на закона. Като програмен директор на Българския институт за правни инициативи от 2006 г. насам, ръководи различни инициативи, свързани със съдебната реформа и превенцията на корупцията.
Илияна Цанова ще бъде вицепремиер по управление на средствата от Европейски съюз – пост, който заемаше и изпълни със съдържание и резултати и в служебното правителство на Марин Райков. Илияна Цанова е работила в продължение на години за Европейската банка за възстановяване и развитие и има голям опит в съфинансирането, организирането и структурирането на проекти със средства от Европейския съюз в много държави.
Даниел Митов е министър на външните работи. Политолог с богат опит от Политическата академия за Централна и Източна Европа. Впоследствие става част от екипа на Националния демократичен институт на Съединените американски щати. Като официален представител на Института има значителен опит в Брюксел, както и в държави по целия свят.
Румен Порожанов е министър на финансите в служебното правителство. Дългогодишен служител на институцията, преминал през всички експертни длъжности до директор на дирекция в министерството. Широко скроен експерт, с изключително ценен опит в публичните финанси и в реалния сектор. Бил е изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ и председател на Надзорния съвет на Българската банка за развитие.
Васил Щонов ще бъде министър на икономиката и енергетиката. Той е възпитаник на Университета на Пенсилвания и на Масачузетския технологичен институт – световно известния MIT, по специалностите електронно инженерство, финанси и бизнес администрация. Има значителен опит като инвестиционен банкер и консултант в областта на енергетиката и технологиите, в банковия сектор и телекомуникациите в много държави по света.
Светлана Жекова ще оглави Министерството на околната среда и водите. Професионалното й развитие е свързано пряко с европейската интеграция на страната ни в областта на екологията – опит, който ще е от съществено значение за подобряване на комуникацията с Европейската комисия. Тя тръгва от най-малките постове в МОСВ, посветена десетки години, докато достигна до 10 г. много резултатен труд като представител и държавен експерт в министерството от 2004 г. След това заема различни отговорни длъжности в Постоянното представителство на България към ЕС.
Николина Ангелкова е служебен министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Възпитаник на Harvard Business School - Бостън. Специализирала е финансово управление на структурните фондове на ЕС, европейско право и регионална политика и структурни фондове във Франция. Била е в Управителния съвет на Агенция пътна инфраструктура, заместник-министър на регионалното развитие по европейските въпроси и международното сътрудничество. Национално лице за контакт по Дунавската стратегия. Млад и способен експерт с международно признание – през 2014 г. е избрана за един от над 200 млади световни лидери от Световния икономически форум. Николина е и истински полиглот.
За служебен министър на земеделието и храните назначавам Васил Грудев – той е най-младият специалист в служебното правителство, но притежава изключително добър поглед върху селскостопанския сектор в страната. От 2006 г. до миналата година Васил Грудев заема различни позиции в Държавен фонд „Земеделие“.
Йордан Бакалов е министър на вътрешните работи. Г-н Бакалов е доцент и преподавател по национална сигурност, признат експерт в областта. Той е дългогодишен парламентарист, известен с дейността си в комисиите по национална сигурност, по вътрешна сигурност и обществен ред в четири мандата на Народното събрание.
Велизар Шаламанов е служебен министър на отбраната. Възпитаник на Военната академия, доктор по кибернетика и доцент по автоматизирани системи за управление. Служи дълги години в Българската армия, като оглавява звена за военни интелигентни системи и управление и член на Междуведомствения комитет за интеграция в НАТО. Дългогодишен преподавател в редица български университети. Работи по множество национални и международни проекти в областта на отбраната. От 2013 г. е Директор по сътрудничество с потребителите в обединената Агенция за комуникации и информация на НАТО.
Мирослав Ненков ще бъде министър на здравеопазването в служебното правителство. Доктор Ненков е изпълняващ длъжността началник на отделение в Клиниката по анестезиология, реаниматология и интензивно лечение при Военно-медицинска академия. Освен че е анестезиолог, е специализирал и интензивно лечение, затова се надявам с интензивни усилия да успее да внесе поне малко стабилност в здравния сектор, въпреки краткосрочния хоризонт на мандата. Доктор Ненков е запознат с предизвикателствата пред служебното правителство, тъй като беше заместник-министър в служебния кабинет миналата година.
Доц. Румяна Коларова ще застане начело на Министерството на образованието и науката. Известен политолог и университетски преподавател с авторство на над 50 научни публикации, тя е ръководител на катедра „Политология“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Мартин Иванов ще поеме поста на министър на културата в служебния кабинет. Той е доктор в Института по история при Българската академия на науките. Преподава стопанска история в Софийския университет и във Висшето училище по застраховане и финанси. Специализирал е в Кеймбридж и в Националния университет на Ирландия. Автор е на над 150 научни публикации. От 2011 г. до 2013 г. е председател на Държавната агенция „Архиви“.
Тройната олимпийска медалистка Евгения Раданова ще бъде министър на младежта и спорта в служебното правителство. Тя е седемкратен, абсолютен европейски шампион по шортрек. Има 47 медала от европейски първенства, от които 37 златни. Евгения е безспорно една от най-великите спортистки на България, като е и първият български спортист участвал на зимни и на летни олимпийски игри.
Пожелавам успех на служебното правителство!
Давам думата на министър-председателя проф. Близнашки.
***
Проф. Георги Близнашки, служебен министър-председател на Република България:
Уважаеми господин Президент,
Уважаеми госпожи и господа,
Произведените на 25 май т. г. европейски избори в България потвърдиха несъответствието между съотношението на силите в 42-ото Народно събрание и обществените настроения. Резултатът от тези избори дойде да потвърди и задълбочи дефицита на легитимност в действията на управляващата коалиция, а по-късно това обстоятелство породи непримирими вътрешни конфликти и доведе до нейното разпадане. Политическите партии постигнаха споразумение относно произвеждането на предсрочни парламентарни избори на 5 октомври т.г., като по този начин правителството беше бламирано и фактически остана без необходимата му парламентарна подкрепа. Неговата оставка стана неизбежна и тя се превърна в свършен факт на 23 юли т.г. Така парламентарната криза прерасна в правителствена криза. Политическите сили, представени в парламента, една след друга се отказаха да предприемат опити за съставяне на нови правителство. Както знаете, от снощи бяха премахнати загражденията около националните политически институции – това беше едно от нашите намерения за първи стъпки на новото правителство, но очевидно е, че управляващите се вслушаха в нашата заявка и така се слага едно ново начало в развитието на националния политически процес на българската демокрация.
Изпълнявайки своите конституционни функции, президентът на Републиката днес назначава служебно правителство, начело на което ми гласува доверие да застана. Във време на остро политическо противопоставяне целта на служебното правителство ще бъде постигането на повече стабилност, диалог и прозрачност в управлението. Това изисква повече от всякога ние да се придържаме неотклонно към Конституцията и законите на страната. Именно Конституцията на Република България е основата, върху която се гради нашата държава. В условията на политическа криза тъкмо Конституцията трябва да бъде отправната точка за възстановяване на обществения морал и за изграждане отново на доверието на гражданите към държавните институции.
По стечение на обстоятелствата самият аз съм посветил целия си професионален живот на отстояването на ценностите и принципите на конституционализма и демокрацията. Като министър-председател на служебното правителство основен мой дълг ще бъде стриктното придържане към буквата и духа на Конституцията, като при изпълнението на възложените на служебното правителство функции и правомощия всички ние неотклонно ще се придържаме към принципа на законността като основен конституционен принцип.
Служебното правителство не обсъжда конституционни промени, не предлага и не приема закони, не залага бюджет. В съответствие с принципите на парламентарната демокрация то е ограничено както в своя времеви мандат, така и в своите властнически правомощия. Няма съмнение, че това правителство трябва да осигури преди всичко и най-вече добра администрация, която остава отзивчива както към нуждите на обществото като цяло, така и на отделните граждани.
Ето защо президентът на републиката напълно правомерно и аргументирано обоснова приоритетите и задачите на служебното правителство по няколко основни направления, а именно. Първо, да внесе стабилност в основните обществени системи и ресори на управлението. Второ, да подобри образа на Република България в рамките на Европейския съюз и сред нашите партньори от НАТО. И трето, да продължи работата по ключови реформи.
Независимо от крайно ограничените ресурси, с които ще разполага служебното правителство след отказа за актуализация на бюджета от страна на представените в парламента политически сили, ние няма да останем слепи и глухи към болките и тревогите на нашите сънародници, пострадали от природните дни и месеци, и ще направим всичко възможно да им помогнем. Нека всички проявим национална солидарност към тези хора и се помолим природата да бъде по-милостива.
Организирането и произвеждането на свободни и честни избори може и трябва да стане открито и прозрачно с активното участие на гражданското общество. Служебното правителство ще работи тъкмо за свободни и честни избори, като ще се противопостави с решителност и твърдост на всякакви опити за опорочаване на народния вот. Ще направи необходимото да се даде възможност на всички български граждани у нас и в чужбина, да направят своя избор и да изявят своята воля, но нека не се забравя, че отговорността и тежестта на този избор е граждански дълг на всеки един от нас.
В продължение на 405 дни българските граждани демонстрираха своята твърда воля и последователна решимост да отстояват човешкото си достойнство и демократичните си убеждения в противовес на арогантните опити на олигархията да наложи своя диктат над страната. Така или иначе факт е, че българските граждани отстояха суверенното си право да бъдат източник на властта в държавата и неин морален съдник. Сега е необходимо да направят следващата стъпка, като участват активно в предизборната кампания и направят свободно своя избор на 5 октомври в хода на общите парламентарни избори.
Властта се връща при своя суверен. Нека като отговорни граждани докажем, че сме мъдър и горд народ, който е в състояние да се самоопределя, да се самоуправлява и сам да решава собствената си съдба. Вярвам, че предстоящите предсрочни парламентарни избори ще предизвикат широка обществена мобилизация и висока гражданска активност. Единствено и само по този начин ще имаме легитимен резултат от изборите, който ще се приема от всички и няма да се оспорва от никого, защото всички си даваме сметка, че страната ни се нуждае от силно и отговорно правителство, което се опира на ясно и несъмнено изразено мнозинство в Народното събрание, за да продължи с твърди стъпки напред по пътя на очакваните от нашето общество реформи.
Господин Президент,
Позволявам си да Ви уверя от името на всички министри в служебното правителство - ще направим всичко по силите ни, за да изпълним своя граждански дълг и да оправдаем Вашето доверие в името на България и нейните висши интереси.
Благодаря ви за вниманието.
Състав на служебното правителство, назначено от президента Росен Плевнелиев.