АДМИНИСТРАЦИЯ
Администрацията на президента подпомага и осигурява дейността на президента и на вицепрезидента при изпълнение на конституционните и законовите им правомощия.
В своята дейност Администрацията на президента се ръководи от принципите на законност, откритост и достъпност, отговорност и отчетност, политически неутралитет, ефективност, субординация и координация, предвидимост, обективност и безпристрастност.
При осъществяване на своята дейност Администрацията на президента спазва и изпълнява задълженията, които произтичат от действащите нормативни актове, указите на президента, вътрешните правила, разпорежданията на президента, вицепрезидента, главния секретар на президента (главния секретар), началника на кабинета на президента и на началника на кабинета на вицепрезидента.
СТРУКТУРА НА АДМИНИСТРАЦИЯТА НА ПРЕЗИДЕНТА
Администрацията на президента се състои от самостоятелни длъжности и структурни звена.
Наименованията и видът на самостоятелните длъжности и структурните звена в Администрацията на президента, се определят с указ.
Числеността на структурните звена и на длъжностите в тях се определят с длъжностното разписание, което се утвърждава от главния секретар.
Пряко подчинени на президента са главният секретар и началникът на кабинета на президента.
На пряко подчинение на вицепрезидента е началникът на кабинета на вицепрезидента.
Според разпределението на дейностите, които извършва, администрацията е обща и специализирана.
Специализираната администрация подпомага осъществяването на правомощията на президента и вицепрезидента, свързани с тяхната компетентност и включва:
1. секретари на президента;
2. съветници на президента;
3. съветник на вицепрезидента;
4. дирекция „Правна”;
5. дирекция „Протокол”;
6. дирекция „Връзки с обществеността”;
7. звено „Програма на президента“.
Общата администрация се състои от структурни звена, които експертно, организационно, информационно и материално-технически подпомагат и осигуряват дейността на президента, на вицепрезидента, на длъжностите на пряко подчинение и на специализираната администрация и включва:
1. кабинет на президента;
2. кабинет на вицепрезидента;
3. кабинет на главния секретар, който включва финансов контрольор, служител по сигурността на информацията, длъжностно лице „Човешки ресурси“ и длъжностно лице по защита на данните;
4. звено “Вътрешен одит“;
5. дирекция „Финанси, логистика и информационно обслужване“;
6. дирекция „Деловодство и архиви“.
При упражняване на правомощията, предвидени в чл. 98, т. 9 - 13 от Конституцията на Република България, президентът, съответно вицепрезидентът, се подпомагат от следните комисии:
1. Комисия по българско гражданство;
2. Комисия по предоставяне на убежище;
3. Комисия по помилване;
4. Комисия по опрощаване на несъбираеми държавни вземания;
5. Комисия по наименуване на обекти с национално значение и населени места.